Monday 22 July 2013

MY Birthday VS PENANG 2013

Salam semuanya.... Looks cam aku dah lama tak update.. Bukan tak de story, but something happened when I am in a midst in updating my blog. Apakah yang berlaku? Will upate later yeah... yang pasti hari ini aku nak update tentang birthday aku yang lepas... Yeah Happy Belated Birthday to me.. (ucap untuk diri sendiri, nampak...).. Haha, jadi lah...

Yang pasti, birthday kali ini memang lain dari yang lain. Kalau sebelum ini aku celebrate di KL saja, kali ini special sket sebab my dear bawak aku jaln-jalan Penang... Hoyeahhhh... best nyerrr..... Thanks dear....

So untuk pengetahuan korang,ini kali kedua aku menjejakkan kaki kePenang.. Punya la jakun kan, but before this aku tak sempat untuk jalan-jalan di sekitar kota Pulau Pinang ini.. So,inilah masanya... Jom berjimba-jimba di Kota Penang, Kota Inggeris yang cantik dan menawan sekali. Yes, I love Penang indeed!

Birthday aku jatuh pada 5 Julai yang lalu, bersamaan hari Jumaat yang mulia. So kami bergerak ke Penang dari Kuala Lumpur setelah habis waktu kerja. Kami jalan slow-slow aje, memang saje x nak sampai awal, dalam erti kata lain, menikmati perjalanan jauh kami kali itu.. Haha... romantik x sayang I yang sorang tu?

Maka dijadikan cerita, hari Sabtu baharulah kami pergi berjalan-jalan sekitar Penang. Jom layan gambar.






Jom mulakan perjalann untuk meronda-ronda Kota Penang! Ketika ini kami di area Batu Ferringhi... Off to Georgetown, jom!






 Ini sekitar di Padang Kota. Cantik kan pemandangan laut di belakang itu?


Taman Kota Lama dan Fort Cornwallis. Peninggalan sejarah.













Next destination .... Kami nak naik ferry... dengan kereta sekali tau naik ferry. Best! Kasi rehatkan kereta jap...



Ok ferry dah start nak jalan dah....


Pemandangan sekitar dalam ferry.. First time aku naik ferry dengan kereta naik sekali... Jakun seketika.. Haha...





Ini pula setelah kami tiba di seberang sana dan mahu pulang ke Georgetown semula. Kali ini kami lalu jalan darat pula... Oh Jambatan Pulau Pinang...




Waktu untuk celebrate birthday saya... Let's make it simple and sweet, lagipun hanya kami berdua sahaja pun yang sambut. A piece of cake and muffin and drinks dari Starbucks Coffee... Cukup untuk aku kenang selamanya...



Selesai makan-makan dan posing-posing, jom lah kita ke destinasi seterusnya... Bukit Bendera! First time jejakkan kaki di sini...










Tu diaaa... rail keretapi yang akan membawa kita ke puncak Bukit Bendera....


Jom naik.... Menuju puncak...lalalalalala...





Sekitar pemandangan di puncak Bukit Bendera.. Kita boleh lihat keseluruhan bandar Georgetown... Ketika ini cuaca agak berjerebu sedikit, so pemandangan tak berapa clear.



Yeahhhhh... I was here...


Teropong jgn x teropong.. Hanya RM1.00....




Keluar topik jap... Aku rasa aku dah kurus sikit masa nie.. Masa nie da seminggu lebih telan figure up... erkkkkk.....




Kami di puncak Bukit Bendera a.k.a Penang Hill.



Nice view, right?



Masa untuk pusing-pusing sekitar Bukit Bendera... Kami naik satu kenderan yang aku pun tak tau apa namanya... Ala-ala kereta golf tu....





Peti pos yang berkurun lamanya.... Macam dalam cerita Mr Bean.










Korang jangan tak percaya, rumah-rumah sekitar Bukit Bendera ini semuanya berhargajutaan ringgit ketika ini dan telah dibeli para hartawan negara.










Pertunjukan ular pun ada juga...


Itulah aktiviti seharian kami pada hari Sabtu. Sebelah malamnya,kami ke Batu Feringghi Night Market tapi aku tak sempat pulak nak snap pic ketika di sana.





The next day.. sebelum pulang ke Kuala Lumpur,kami singgah ke Kedai Jeruk Madu Pak ALi dan Pasar Chowrasta untuk mebeli jeruk dan jajan-jajan untuk dibawa pulang.



Last but not least, tak sah rasanya kalu tak pekena dulu pasembor di Pulau Pinang. Kali ini kami pekena pasembor di Persiaran Gurney. Hasil google dari blog para blogger yang lain dan hasil bantuan applikasi WAZE yang membantu menunjukkan arah jalan. Hehe...

Maka, itulah ceriteranya... Kisah birthday aku and my holiday treat from him..

Buat si dia, terima kasih atas segalanya, akan ku kenang selamanya.. Nanti bawak jalan lagi yea.. Hihihihi....







No comments:

Post a Comment